2013. január 11.
Kazinczy u. 23-27. I. 106.
Választható dolgozattémák:
1. 7S modell alapján a szervezet bemutatása, rövid elemzése
2. Egy csoport működésének elemzése: hatékonyság, fejlődési szakaszok, csoportösszetétel a Belbin kérdőív alapján – fejlesztési célok.
3. A szervezeti kultúra jellemzése a kultúra modellekhez történő hasonlítás és a Szervezeti kérdőív alapján.
4. Egy adott szervezeti problémára szervezetfejlesztési akcióterv készítése.
Barlai Róbertné a választott témát saját intézményre kidolgozva javasolja kifejteni.
Formai követelmények:
4-5 oldal-12-es betűmérettel, másfeles sortávolsággal – címlap és mellékletek nélkül.
Bírálati szempontok:
Megfelelő terjedelem
Megfelelő elmélet használata- óra anyaga, vagy szakirodalomra történő hivatkozással- idézetként
Gyakorlati alkalmazás
Önálló elemzés, vélemény aránya legyen domináns
Beadási határidő:2013. január 11.
A dolgozatokat kinyomtatva a Tanulmányi Osztályra kell leadni Barlai Róbertné nevére.
Az előadások tematikája:
1. A szervezet definíciója, a szervezet mint jéghegy, a formális és az informális szervezet. Szervezeti dimenziók, a szervezet fogalmi keretei (7S modell). A nevelési , oktatási intézmények szervezeti sajátosságai. A formális szervezet: struktúra és forma. A közoktatási intézmények szervezeti formája, a felelősség, hatáskör, döntési jogkör megosztása (lineáris, funkcionális, törzskari, divizionális, mátrix szervezet). Az intézmények legfontosabb belső szakmai formális szabályzói: A pedagógus jogai és kötelességei, elvárások a pedagógus munkájával kapcsolatban.a legfontosabb dokuemntációk és azok kapcsolódása. (1-5. óra)
2. Szervezeti hierarchia: vezetés, csoport és az egyén a szervezetben. A hatékony vezető, a hatékony csoport, a hatékony egyén a szervezetben. A Belbin kérdőív alapján a hatékony csoportszerepekből a résztvevők erősségeinek azonosítása.Informális csoportdinamikai jelenségek a testületben (változással szambeni ellenállás, fekete bárány, klikkek, informális vezető stb).(1-5 óra)
3. A szervezeti kultúrafogalma, szintjei, modelljei (Handy, Quinn). A szervezeti kultúra mérési lehetőségei, fejlesztése (Szervezete, ahogy Ön látja-kérdőív). Szervezetfejlesztés, minőségfejlesztés, benne teljesítményértékelés. A szervezeti változások menedzselése. A szervezetfejlesztés fogalma, a szervezetfejlesztés, mint változtatási folyamat. A minőségfejlesztés és a szervezetfejlesztés kapcsolata.Szervezetfejlesztési beavatkozások. (1-5 óra)
William D. Hitt: A mestervezető
Dobák Miklós: Szervezeti formák és vezetés KJK KERSZÖV 2000
Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés – Közgazdasági és Jogi KK 1996
A letöltések között találsz egy ilyen jegyzetet, de nem merek megesküdni rá, hogy ez tényleg pont ugyanaz.
Barlai Róbertné: Teljesítményértékelés- Pedagógusok és vezetők teljesítményének értékelése – Műszaki Könyvkiadó, Budapest 2007
Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia, Edge 2000 Kft, 2002
Balázs Éva (Szerkesztette): Oktatásmenedzsment – OKKER 1998.
Az Oktatáskutató- és fejlesztő Intézet honlapján itt található.
Mészáros Aranka: Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága – ELTE Eötvös Kiadó 1997.
Ez ugyan nem szerepel a szakirodalmak között, de talán érdekes a tárgy szempontjából:
M. Nádasi Mária szerk.: A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése III. kötet
240-257.oldal: Golnhofer Erzsébet: Bevezetés az iskolába mint szervezetbe
A teljes kötet az alábbi linken érhető el:
http://pedagoguskepzes-halozat.elte.hu/?page_id=459
Golnhofer Erzsébet fejezete a Letöltés -> Szakirodalom oldalon megtalálható Az iskola mint szervezet címszó alatt.