1) speciális nevelési szükséglet fogalma, differenciált nevelés
2) megoldási módok
3) iskolai teljesítményt befolyásoló szociológiai és szociálpszichológiai tényezők
4) az információfelvétel jellemzői
5) az előítélet
– társadalmi réteghelyzet jellemzői és következményei
– szocializációs jellemzők
– iskolával kapcsolatos elvárások
6) megoldási utak
Allport G.: Az előítélet. Budapest, 1977, Gondolat.
Aronson E.: A társas lény 12. átdolgozott kiadás 2002. 7. fejezet 301-360.
Buda Mariann: Minőség és iskola In.: Educatio 1999. ősz 517-532.
Cserné Áderman G.: Az „önmagát beteljesítő jóslat” (Pygmalion-hatás) pedagógiai vizsgálata 162-173. In.: Kósáné Ormai V. szerk.: Neveléslélektani Szgy. V. A pedagógus TK. 1985.
Educatio Cigányok 8. évfolyam 2. szám 1999. nyár
Educatio Kisebbségek 2. évfolyam 2. szám 1993. nyár
Erős F.: Pszichológiai szempontok és problémák a magyarországi cigányság helyzetére vonatkozó kutatásokban In.: A válság szociálpszichológiája T-Twins 1994.
Farkas Endre: Gyerekcigány Inter-es 1994.
Ferge Zsuzsa szerk.: Az iskola sociológiai problémái. Közgazdasági és Jogi Kiadó 1974. 217-240.
Ferge Zsuzsa: Az iskolarendszer és az iskolai tudás társadalmi meghatározottsága Akadémiai Kiadó 1976.
Forrai R. Katalin, Hegedűs T. András: Két tanulmány cigány gyerekekről. Közoktatási kutatások Akadémiai 1991.
Glatz Ferenc (szerk.) A cigányok Magyarországon. MTA, Budapest, 1999.
Hewstone M.: Kontaktus és kategorizálás: Csoportközi viszonyok megváltozását célzó szociálpszichológiai beavatkozások In.: Hunyady Gy., Hamilton D. L., Gnuyen Luu L. A. szerk.: A csoportok percepciója Pszichológiai Tanulmányok XVII. Akadémiai 1999.
Kertesi G., Kézdi G.: Cigány tanulók az általános iskolában Helyzetfelmérés és egy cigány oktatási koncepció vázlata In.: Cigányok és iskola Educatio füzetek 1996.
Ladányi J., Csanády G.: Szelekció az általános iskolában Magvető 1983
N. Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk.): Pszichlógia pedagógusoknak. Osiris 2004. 15. fejezet 328-334., 17. fejezet 368-381., 25. fejezet
N. Kollár Katalin: A társas összehasonlítás és az iskola szelektivitásának problémája.
In.: Mészáros Aranka szerk.: Az iskolai nevelés szociálpszichológiája Eötvös Kiadó bővített kiadás 2002. 248-263.
Nahalka István, Torgyik Judit, Romano Rácz Sándor (szerk.) 2004. Megközelítések. Roma gyerekek nevelésének egyes kérdései. Budapest, Eötvös József Könyvkiadó.
Nahalka István: A magyar iskolarendszer átalakulása befejeződött Új pedagógiai Szemle 1998/5. 3-13.
Smith, E. R., Mackie, D. M. Szociálpszichológia. Budapest, 2001, Osiris.
Utasi Ágnes, Mészáros Ágnes (szerk.): Cigánylét. Budapest, 1991, MTA Politikai Tudományok Intézete.
www.OM.hu honlap
Kurdi Krisztina: A magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek kulturális helyzete. www.jadat.hu/kurdi2.pdf 2003