2012. november 23. reggel 10 óra
A vizsgán egyoldalas (A4) jegyzet használható, tetszőleges betűmérettel és tartalommal. Más segédeszköz használata nem megengedett.
Vizsga támpontok:
1. Többszörös intelligencia:saját tanítvány között van-e, milyen feladattal aktivizálnád?
2. Közoktatás problémái:
3. Hatékonysági szempontsor, rendszer modell:
4. Minőségbiztosítás:partnerközpontú működés, min. fejlesztési algoritmus
5. Három alapfogalom viszonya: Eredményesség - hatékonyság -minőség
Különböző típusú feladatok: felsorolás, kifejtés, saját gyakorlat.
És itt található a 2011-es vizsga feladatsora konkrét kérdésekkel.
1. A magyar közoktatás aktuális kérdései. A közoktatási rendszer hatékonysága.
2. Hazai és nemzetközi közoktatási tendenciák, szándékok az iskola hatékonyságával, eredményességével kapcsolatban. Kompetenciafejlesztés és intézményi eredményesség.
3. Hatékonyság és minőség kapcsolata, a minőségügy története az ipartól a humán szféráig.
4. Álláspontok az eredményes és hatékony iskoláról. A két fogalom kapcsolata az intézményi működésben.
5. A hatékonyság rendszerelemei: tervezés, vezetés, szervezet, operacionalizálás, teljesítmény.
6. Minőségbiztosítás: minőség-ellenőrzés, minőségirányítás, minőségfejlesztés. A minőségbiztosítás értelmezése általában, a közoktatási minőségbiztosítás sajátosságai.
7. A közoktatási intézmény partnerei, a partnerközpontú működés kultúrája és technikája.
8. Az értékelés szerepe az intézmény hatékonyságának megítélésében és fejlesztésében.
Benedek István: Az intézményvezetés négy tétele: Személyzetfejlesztés (OKEER, Bp.) 82-112. oldal
PDF_ben és Word dokumentumban megvan itt
Golnhofer Erzsébet (szerk.): Oktatás-módszertani Kiskönyvtár sorozat egy választott kötete (Gondolat, 2003.) (szerzők: Győri János, Nádasi Mária, Falus Iván, Petriné Pfyer Judit, Nahalka István, Szivák Judit, Vámos Ágnes, Mikonya György)
Ennek a sorozatnak a kötetei az alábbiak:
Szivák Judit: A reflektív gondolkodás fejlesztése
(Ez a könyv pdf-ben letölthető a mi Letöltés oldalunkról is)
Gordon Győri János: Tanórakutatás
(ebben a témában Gordon Győri János írt egy cikket, ami szerintem a könyv kivonatának tekinthető, a cikk az OFI honlapján elérhető, vagy a Szakirodalom oldalról letölhető word doc-ban.)
Jelentés a magyar közoktatásról 2010 (OKI). Olvasandó a 10. fejezet: Oktatási egyenlőtlenségek és sajátos igények.
A teljes jelentés elektronikus változata a neten
Az oktatási egyenlőtlenségek és sajátos igények fejezet elektronikus változata a neten
Az oktatási egyenlőtlenségek és sajátos igények fejezet Word dokumentumban itt
Kristen Nicholson-Nelson: Többszörös intelligencia (Szabad Iskolákért alapítvány, 2007) 7-23. oldal
PDF_ben és Word dokumentumban megvan itt
Baráth Tibor: Hatékony iskola (tanulmány)
az interneten megtalálható itt vagy Word dokumentumban itt
Sajnos a jegyzet nem teljes, nem jelennek meg benne bizonyos ábrák, csak a helyük. Írtam e-mailt Baráth Tibornak az ábrák miatt, remélem, hozzájutunk majd. Addig is lehet olvasgatni a szöveget.
Lannert Judit: Hatékonyság, eredményesség és méltányosság (tanulmány)
megtalálható itt vagy Word dokumentumban és PDF-ben itt
Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében (az úgynevezett „McKinsey-jelentés”), Mckinsey&Company, 2007. szeptember
A teljes jelentés megtalálható a neten itt, vagy letölthető a Letöltés -> Szakirodalom menüpontban az Oktatási intézmények hatékonysága címszó alatt.
Falus I. (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe (Keraban Kiadó, Bp. 1996)
Kósáné Ormai V.: A mi iskolánk (OKI, 1998)
Kósáné Ormai V.: A mi óvodánk (OKKER, 2001)
Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv (Alexandra, 2007)
Setényi J.: A minőség kora (Raabe Kiadó, 1999)
Szivák J. (szerk.): Minőség az óvodában (OKKER, 2001)